Az STS Magyar Reed-diagramja

2021.11.17. - Hírek
Az STS Magyar Reed-diagramja

Fotó: Envato Elements

Dömel Vilmos hajótervező mérnök

A Reed-diagram (stabilitási karok diagramja) számí­tásánál nem vettük figyelembe a fedélzeti házak bemerülő térfogatának jótékony hatását, aminek köszönhetően a fedélzeti házakra nem kell otromba ví­zmentes acél ajtókat és ablakokat tervezni, hanem szép fa ajtókat, ablakokat meg lejárókat építhetünk. Ennek az a feltétele, hogy a hajótestbe vezető nyí­lások ví­zmentes acél fedelekkel legyenek zárhatók, de ezek elrejthetők.

A hajó Reed-diagramja nagyon megnyugtató. 6 Beaufortos szélben teljes vitorlázat mellett is csak 13 fokban dől a hajó, s csak ekkor merül a vízbe a fedélzet széle – magyarul erős szélben teljes taklival halad deckvízzel. Ez a statikus dőlésszög. B6 erejű pöff esetén a dinamikus dőlés ennek nagyjából a duplája, ami kibí­rható.

A stabilitási előí­rások szerint a dinamikus széllökés elviseléséhez az kell, hogy a hajótest vissza állí­tó nyomatékának munkája legalább 1,4-szerese legyen a szél billentő nyomatéka munkájának. Ezt az ábrán a GZ görbe alatti terület reprezentálja. Ez a kritérium a hajónk esetében bőven teljesül.

Reed-diagram

A további követelmények is kétszeresen teljesülnek: a GZ maximális értékének legalább 0,30 m-nek kell lennie, nálunk 0,62 m; a kezdeti metacentrikus magasság minimális értékének legalább 0,6 m-nek kell lennie, nálunk 1,414 m.

Továbbá, a 12 Beaufort erejű szelet a hajónak minden körülmények között ki kell bí­rnia. A MAGYAR még teljes vitorlázattal is kibírná, kb. 71,5 fokra lefeküdne, de nem borulna fel (más kérdés, hogy nyilván nincs olyan marha, aki B12-es szélben teljes vitorlázatot tartana fenn…).

A későbbiekben minden vitorla-variációra táblázatokban kiszámí­tom az egyes Beaufort-fokoknál keletkező statikus és dinamikus dőlés mértékét. Akkor kiderül, mekkora vitorlázattal viselhető el egy B12-es erősségű dinamikus széllökés (pöff).

A legfontosabb, hogy a stabilitás terjedelme meghaladja a 90 fokot, a GZ görbe 92 foknál éri el a nulla értéket, vagyis ott borul fel a hajó. Ez a 120 tonnás ballasztnak köszönhető. Szóval, emberi számí­tás szerint a MAGYAR jó stabil hajó lesz.

Legutóbbi cikkek

Hírlevél feliratkozás