Az STS "MAGYAR" nagyvitorlás iskolahajó támogatóinak részvételével 2024. 02.16-án tartottuk meg az első minikonferenciát.
A háttérben dolgozunk... a marketing stratégián és a finanszírozás lehetséges módozatain dolgozunk.
A tervezett vitorlázat a stabilitásszámítási munkák alapját képzik. Ez alapján lehet a várható szélsebességek esetén a hajó stabilitását kiszámítani, és ez alapján eldönteni, hogy a vitorlázat megfelel-e a hajó méretének. A stabilitásszámítás arról ad tájékoztatást, hogy milyen szélerősség mellett mennyi vitorlát lehet használni a még elfogadható dőlésszögig. Nézd meg a blogunkon
Folyik a gondolkodás és az egyeztetés arról, hogyan nézzenek ki a kabinok. 2–4 személyes kabinok legyenek saját mosdóval, vagy egyterű térben legyenek elhelyezve a fiatalok. Vagy van a két elképzelés között konszenzusos megoldás is? Nézd meg a blogunkon
A részletes stabilitási és dőlés számítások részeként elkészült a hajó stabilitás-terjedelmét ábrázoló, ún. Reed-diagramja. Emberi számítás szerint a MAGYAR jó stabil hajó lesz: a stabilitás terjedelme meghaladja a 90 fokot, 92 fok dőlésnél borul(na) fel a hajó. Nézd meg a blogunkon
Elindul a projekt új honlapja, melyet profi grafikus csapat tervez és tehetséges webfejlesztőnk kelt életre. Ezzel együtt elindul az iskolahajó Facebook és Instagram oldala, valamint a YouTube csatornája.
Tovább finomítjuk a projektleírást és elkészül a nyomtatott brossúra 36 oldalas változata. Csatlakozz a rajongói, támogatói csapatunkhoz, és megkapod a brossúra digitális változatát!
A háttérben dolgozunk... finomítjuk az üzleti terv táblázatait és a marketing stratégián dolgozunk.
Az építendő hajókhoz a tervezőirodák a dokumentáción kívül általában különböző segédanyagokat is készítenek: 1) egy-két nagy méretű (többnyire 1:50 méretarányú) axonometrikus rajzot a hajó külső képéről különböző irányokból nézve; 2) egy-két profi modellt 1:25, 1:50 vagy 1:100 méretarányban; 3) egy tömör fa félmodellt a hajótestről, amelyre azért volt szükség, hogy a külhéj lemezelését fel lehessen rajzolni rá és meg lehessen tervezni a legészszerűbb lemezkiosztást (ezt általában a rajzpadlás asztalosai csinálták); 4) egy nagy méretű (1:20 vagy 1: 10) plexi modellt a leendő hajó gépteréről, amely a gépek elhelyezését szemléltette. Az STS "Magyar" hajótest vonalrajza alapján készült félmodellt Nárai Zoltán önkéntes munkában készítette el. Nézd meg a blogunkon
Az idei konferencián további kapcsolatokat szereztünk Portugáliában, Írországban és az Egyesült Királyságban. Felvettük a kapcsolatot többek között a német Tobias Benderrel, a brémai Marigraph hajótervező iroda igazgatójával is. Ő tervezte a 2011-ben épült Alexander von Humboldt II iskolahajót is.
A Bordeaux-i iskolahajós konferencián az STI Nemzetközi Bizottságának magyar tagja, Horváth Csaba projektvezető az STI kanadai elnökével, Dough Proteroval és az amerikai iskolahajós szövetségek, a Tall Ships America elnökével, Michel Rauworth-tal egyeztetett a magyar iskolahajó projektről. Felvette a kapcsolatot a holland Sailmaster Harlingen hajógyár igazgatójával is: ez az üzem képes a teljes rigget – árbócokat, rudazatot, vitorlázatot, álló- és mozgókötélzetet – legyártani és felszerelni.
Elkészült a projekt részletes leírása, ami az üzleti terv alapját képezi.
A norvég Sorlandet iskolahajó egyetemi hallgatói dékánjával, Colin McDonalddal konzultáltunk. Colin és felesége magyar származásúak, és felajánlották segítségüket a projektben.
Elkészült az első nyomtatott, 60 oldalas brossúra a projektről.
A híres holland hajótervező iroda a Dykstra Naval Arhitect főmérnöke, Thys Nikkels meghívására látogatást tettünk az amszterdami műhelyükben. Thys (a csoportképen balról a második) és Thomas Van Es (jobb szélen) tervezték a holland lobogó alatt hajózó STAD AMSTERDAM, a brazil CISNE BRANCO és az ománi SHABAB OMAN II klippereket. A félnapos konzultáción számos műszaki kérdésre kaptunk megoldási javaslatot. Köszönjük Thysnek és Thomasnak az önzetlen segítségüket és Szkalicky Mihálynak az utazást lehetővé tevő anyagi támogatást. A csoportkép bal oldalán maga Gerard Dykstra alapító látható.
A rostock-i Hanse Sail Magazine is beszámolt a magyar projektről a tervezett, épülő vagy az újonnan megépült iskolahajókat felvonultató cikkében. Nézd meg a blogunkon
Az általános acélszerkezeti rajz a hajótest vázát ábrázolja.
Látogatást tettünk a nyergesújfalui MSK Steel hajógyárban, amely alkalmas a hajótest megépítésére: a műszaki, humán erőforrás és logisztikai feltételek adottak.
Látogatást tettünk a Pelsoproject Hajótervező Mérnökirodánál Balatonfüreden. Egyeztetve a terveket, bizonyossá vált, hogy a magyar mérnökiroda alkalmas a részletes tervek kidolgozására.
Horváth Dániel műegyetemi hallgató az eddig elkészült műszaki rajzok alapján elkészíti a hajó 3D ábráit.
A tervezési folyamat a hajó főbb szerkezeti elemeinek kidolgozásával folytatódott.
Markovics Gábor festő- és szobrászművész elkészült a hajóorr és a hajófar főbb díszítő elemeinek terveivel. A legfontosabb ezek közül a hajorrban, az orrsudár alatt helyet foglaló galionfigura (orrfigura). A hajó neve utal a magyarság eredetének mondakörére, Nimród fia Magyar és Hunor, valamint a Csodaszarvas történetére. Éppen ezért a hajó orrdísze a Csodaszarvast mintázza, melynek agancsaiból erednek a hajó orr- és farrésze díszítéseinek csodálatos magyar motívumai. Az orrfigurát és a hajó többi díszítését a Duna parton felállítandó látványműhelyben maga a művész, Markovics Gábor készíti el – a látogató közönség előtt.
Februárban a hajó belső tereinek kialakításával folytatódtak a munkák. Az ábra az első koncepciót mutatja.
A stabilitási és más úszóképességi vizsgálat során kiderült, hogy a világhírű holland Dykstra hajótervező iroda számításaival összevetve a "MAGYAR" sebességpotenciál (fajlagos vitorlafelület, a hajó hossza és a vízkiszorítás aránya) tekintetében az összes iskolahajót, még a CUTTY SARK és THERMOPYLAE klippereket is túlszárnyalja, kivéve a Dykstra által tervezett három testvérhajót (STAD AMSTERDAM, CISNE BRANCO, SHABAB OMAN II). Ez a rendkívül karcsú test kis vízkiszorításának köszönhető (hiszen a hajó nincs túlvitorlázva). A túlzott dőlékenység megelőzését a részletes stabilitásvizsgálat által megállapított mennyiségű ballaszt biztosítja, amit – az elegendő szabadoldal-tartaléknak köszönhetően – még szükség szerint növelhető is. Ezt a kiváló eredményt a 2016-os Kanadában rendezett STI konferencián maga a Dykstra főmérnöke is meglepetéssel ismerte el!
Elindul a www.tallship.hu első verziója
Markovics Gábor festő- és szobrászművész megalkotja a hajó logóját.
A hasonló hajók vitorlázatát alapul véve és Dömel Vilmos hatalmas tudása segítségével elkészült a hajó általános elrendezési és a vitorlázat rajza. Mivel a megépítendő hajó méretét LOA = 43,6 m-ről 56 méterre növeltük, a kétárbócos rigget háromárbócosra módosítottuk, egyben derékvitorlás riggre változtattuk. A keresztvitorlázat alapvető eleme a sail trainingnek, ugyanakkor ez a szkúner rigg a leghatékonyabb és ezért a legnépszerűbb.
Az 1978-as tervek alapján módosítások nélkül elkészült a vonalrajz. Csupán a megépítendő hajó méretein változtattunk.
A Nemzeti Közlekedési Hatóságnak bemutattuk az elképzelést.
Az újpesti hajójavítóban tett látogatásunk során alakult ki a megyőződés, hogy a hajó akár itt is megépíthető, de legalább a gépészeti felszerelésre itt sor kerülhet, mert az üzem alkalmas erre.
A magyar iskolahajó ötlete 2014-ben született. Először Dömel Vilmos nyugalmazott hajótervező mérnökkel 2014 nyarán beszéltünk a megvalósíthatóságról, majd hamarosan dr. Balogh Tamás, a TIT Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület elnöke is csatlakozott hozzánk. 2015. februárjában beszéltük meg a részleteket, majd márciusban a BME Hajók és repülőgépek Tanszékén konzultáltunk.
2012-ben megalakult a S.A.L.T. Hungary nemzeti iskolahajós társaság, hogy magyar fiatalok is eljuthassanak a Tall Ships Races versenyeken induló hajókra. De már a Sail Training International 2011-es konferenciáján Toulonban képviseltettük magunkat, ahol a csehekkel, horvátokkal és az észtekkel együtt mi magyarok is felvételt nyertünk.
A hagyományos technológiával – fa bordázatra vörösfenyő palánkozás került – megépített modellt 1980-végén a Balatonon került először vízre. A hajó stabilitását 6 db, 19,9 kg össztömegű ólomtömb biztosította. A modell az irányt stabilan tartva vitorlázott.
A Marjai I. – Pataki D.: A hajó története c. könyvben megjelentek a XX. század a legnevesebb vitorlás hajótervezője, Friedrich Ludwig Middendorf „Bemastung und Takelung der Schiffe” c. 1901-es könyvéből átvett rajzok a kor vitorlázat-típusairól. E rajzok alapján megszületett a kétárbócos gaffos szkúner hajómodell oldalnézeti rajza. A Marjai I. – Kő T.: Történelmi hajók modellezése könyvben található klipper tervrajzok segítségével készült el az elképzelt hajó vonalrajzát. A számítások Becske Ö.: Kishajók szerkesztése és építése c. könyve alapján készültek. Az eredetileg 43,6 m hosszú vitorlás 1:24 méretarányú (1/2" = 1') modelljének hossza 1,82 m lett.
Nézd meg kiket keresünk csapatunkba és miért érdemes hozzánk csatlakozni.