Fotó: Thalassa
Nagy kérdés, hogy milyen legyen a fedélzet alatti terek kikpézése. Ugyanis két ellentétes kívánalom ütközik, amelyek között konszenzusra kell jutni.
Egyrészt az a cél, hogy a lehető legnagyobb legyen a hajó befogadóképessége, másfelől a legénység kényelmes kabinokban kapjon elhelyezést, s legyen elegendő mosdó, zuhany és WC, hogy a zsúfoltságot elkerülhessük. Továbbá, a legénység létszáma három csoportba sorolható.
A hajón (vendég legénység nélkül is) elegendő létszámú képzett személyzetnek kell lennie, melynek a számát a nemzetközi szabályok határozzák meg. Nekik olyan szállásra van szükségük, amely hosszabb szolgálati idő alatt is kényelmes elhelyezst biztosít nekik. A másik csoport az utasok, akik akkor szállnak a hajóra, amikor az bérhajóként üzemel, vagyis ezek az utasok nem lesznek a legénység tagjai, nem lesznek vendég legénység. A SOLAS szerint a létszámuk nem haladhatja meg a 12 főt, különben a hajó utasszállítónak minősül, és szigorúbb biztonsági feltételeknek kell megfelelnie. Az utasoknak szinvonalas két- és négyszemélyes kabinokat kell biztostani. A harmadik csoport a vendég legénység (trainee), akik főleg fiatalokból kerülnek ki, akik nagyobb, kevésbé komfortos kabinokban is elhelyezhetők. Az iskolahajókon ezért látunk olyan példákat, ahol 4–6–8 fős kabinok is vannak, illetve olyanokat is, ahol az összes trainee egy térben kap elhelyezést. Sőt, vannak olyan hajók, ahol a közös térben nem ágyakban, hanem fügőőágyakban laknak a fiatalok.
Ezért a műszaki és biztonsági követelményeket és előírásokat figyelembe véve több kabinelrendezés változatot készítettünk. Ezek között szerepel a termes elrendezés, ahol a trainee-k fügönnyel leszeparált ágyai a terem két oldalán két emeletben sorakoznak, mellette közös mosdóhelyiségekkel külön a fiúknak és lányoknak, és van olyan is, hogy 2–4 fős, saját mosdóval ellátott kabinok nagyobb kényelmet és személyes teret biztosít.
A végső döntés még hátra van...