
A régmúlt keresztvitorlázattal felszerelt hajói láttán tízből kilencen rávágják: fregatt. Ez pedig olyan, mintha minden autót letrabantoznánk. A vitorlás hajók ezernyi típusa és ezek legkülönfélébb változatai alakultak ki a hajózás története folyamán. A fregatt francia eredetű kisebb evezős hajóból a XVIII. században fejlődött ki a hadiflották hatalmas sorhajói (lásd HMS Victory Portsmouthban) után következő második szintű hadihajójává (ezeket ma a haditengerészetek cirkálóknak nevezi). A hajókat eleinte építési módjuk és vitorlázatuk alapján különböztették meg, de ez a kategorizálás a XIX. században megszűnt, s ma már csak a vitorlázat alapján osztályozzuk a hajókat (a klipper kivételével). A hajótest alakja ehhez igazodik. Ekképpen a fregatt vitorlázat is fennmaradt, de ma már teljes vitorlázatú hajóként tartjuk számon. Nézzük hát meg, melyek azok a legelterjedtebb vitorlázat típusok, amelyek ma iskolahajóként feltűnnek a tengereken.
Mit is nevezünk iskolahajónak? Az angol azt mondja a hagyományos vitorlázatú hajókra: „Tall Ship”. Nem fordítom le szó szerint, mert ennek nem lenne semmi értelme. A Tall Ship kifejezés a versenyek beindulásával honosodott meg a köztudatban, s talán John Masefield angol költő (aki maga is hajózott egy ideig vitorlásokon) Tengeri láz című verséből ered:
„I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,/And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,”
Újra hív a tenger, a puszta tenger s az égbolt,/És vágyom egy jó hajót s a vezérlő csillagot”.
A Tall Ship kifejezés tehát nem egy hajótípust takar, hanem a vitorlás hajók egy bizonyos körét értjük alatta. Szorosabb értelmében a klasszikus keresztvitorlázatú (ú.n. square rigged) hajók tartoznak ide, de ugyancsak ide soroljuk a hagyományos gaffos hosszvitorlázattal rendelkező vitorlásokat is, még akkor is, ha keresztvitorlákat egyáltalán nem hordanak. Az iskolahajók azok, melyeket a legénységük trenírozására, azaz oktatási-nevelési célokra használnak.
A Tall Ship-ek családjába ma egy, kettő, három és négyárbócos vitorlások tartoznak (a hőskorban azonban nem volt ritka az ötárbócos sem, sőt hétárbócos vitorlás is épült).
A következő cikkben részletesen megbeszéljük, melyik vitorlázatot hogy nevezzük és hogy néz ki.