Az iskolahajók állandó legénységét a vendég legénység (trainee) segíti. Annak ellenére, hogy nem előfeltétel a hajózási előképzettség, a trainee-k is részt vesznek a hajó manővereiben, a vitorlák kezelésében, a 24 órás őrszolgálatban. Ez a "sail training".
Az edinburghi egyetemen készített "A sail training jellemzői és értéke" című tudományos kutatás szerint a "résztvevő fiatalok mérhető javulást mutatnak a közösségi és önbizalomban, és a másokkal való együttműködésben való képességükben ... és az előnyök idővel fennmaradnak."
... csupán a tárgya, a helyszíne annak a társadalmi eseménynek számító csoportos képzésnek, melyen a részvevők nemcsak a hajózást, de sokkal inkább azt tanulják meg, hogyan kell „élni”! A sail training jellemformálás, testedzés, szellemi, értelmi és érzelmi nevelés a hajózással kapcsolatos feladatokon keresztül.
Ezért kell, hogy a 100 éves terv megvalósuljon, és a magyar iskolahajó megépülhessen. Hogy minél több magyar fiatal részesülhessen a kalandokból.
Nem az a lényeg, hogy van-e tengerünk, hanem az, hogy legyen iskolahajónk!
A hajó saját tervek alapján Magyarországon épül, s az utolsó fázisban a nagyközönség által látogatható látványműhelyben nyeri el végleges formáját. Ezekben a munkákban – csiszolás, festés, lakkozás stb. – a látogatók és az önkéntesek is aktívan részt vehetnek!
A tervezést hazai hajótervező iroda végzi az itt látható ajánlati tervek és a meglévő hajók tapasztalatai alapján.
A hajótest építésére a nyergesújfalui hajóépítő üzemben kerül sor. Az üres hajótestet a Dunán bocsátjuk vízre.
A gépeket, gépészeti, elektromos és elektronikus berendezéseket az újpesti hajójavító építi be a hajótestbe.
A burkolatokat és az árbócozatot egy közönség által is látogatható látványműhelyben szereljük fel.
A kész hajó a keresztelő után – leszerelt árbócokkal – a Duna-Rajna-Majna vízi úton Hollandiába hajózik.
Az árbócok végleges szerelését és a próbafutásokat a harlingeni hajóépítő üzem végzi.