Melyik a legnagyobb vitorlás – 2. rész

2020.09.18. - Érdekességek
Melyik a legnagyobb vitorlás – 2. rész

Dömel Vilmos hajótervező mérnök cikkének folytatása ( az 1. rész itt olvasható )

Az általam ismert adatok szerint a világ eddigi 11 legnagyobb valódi nagyvitorlása a megjelenésük időpontja szerinti sorrendben a következő (zárójelben a hajótípus, az építés befejezésének és a hajó halálának éve, valamint a tulajdonos ország):

A következő táblázatban vastagon ki van emelve az az adat, amely szerint az illető hajó a legnagyobb a világon. Az adatok között a legnagyobb hossz (LÜA), a hajótest hossza (L), a függélyek közti hossz (LPP), a hajótest szélessége (B), az oldalmagasság (H) és a merülés (T) méterben értendő, míg a vízkiszorítás (D) és a hordképesség (DWT) hosszú tonnában (long ton), a befogadóképesség (BRT és NRT) regisztertonnában (kivéve a ROYAL CLIPPER és a GOLDEN HORIZON GT és NT adatait), a vitorlafelület (S) pedig négyzetméterben van megadva. A hajókat a táblázatban is a születésük időrendje szerint soroljuk fel; az utolsó két ma is létező, nemrég üzembe állított hajó, a ROYAL CLIPPER és a GOLDEN HORIZON rendelkezésünkre álló adatai jelenleg még hiányosak, a későbbiekben remélhetőleg kiegészíthetjük.                                                                                                              

A hajózástörténet 11 legnagyobb áru- és személyszállító vitorláshajója, időrendben (Azok a hajók, amelyeknél a vitorlázat adja a fő hajtóerőt)

A HAJÓ NEVE

LÜA

LLR

LPP

B

H

T

D (lt)

DWT (lt)

BRT

NRT

S (nm)

FRANCE   I. 133,0 121,2 105,2 14,83 9,86 7,89 8800 6160 3784 3624 4550
MARIA RICKMERS 135,0 123,3 112,2 14,63 8,82 7,72 8500 5900 3822 3344 5300
POTOSI 132,9 122,4 110,3 15,15 9,19 7,77 8580 6400 4026 3854 5250
THOMAS W. LAWSON 140,1 123,5 112,3 15,25 11,10 8,86 10860 8000 5218 4914 4000
PREUSSEN 147,0 134,0 122,0 16,40 10,24 8,26 11150 8000 5081 4788 6806
R.C. RICKMERS 146,0 128,7 121,1 16,30 10,02 8,20 10500 7900 5548 4696 6045
WYOMING 137,2 108,0 100,4 15,27 10,98 9,27 8929 6004 3730 3036 3700
FRANCE  II. 146,5 134,5 118,6 16,96 11,10 8,50 10540 7300 5633 4698 6350
KOBENHAVN 131,9 122,5 107,9 14,94 8,70 7,32 7900 5200 3965 3329 4644
ROYAL CLIPPER 133,9 120,4  – 16,47  – 5,64 5061  – 5000 GT  – 5202
GOLDEN HORIZON 162,2 149,0 132,0 18,50 12,40 6,40  – 2000 5770GT  – 6350

Megjegyzés: 1 long ton = 1016 kg; 1 regisztertonna = 2,837 m3

A táblázat különböző adatai alapján a németek, angolok, horvátok és amerikaiak is joggal tulajdoníthatják a magukénak a legnagyobb vitorlás tulajdonosának vagy üzemeltetőjének címét, de a játszma még nincs lefutva, még beszállhatnak a ROYAL CLIPPER révén a belgák is (a hajót egy Monaco-i vállalat üzemelteti, de a honi kikötője a belgiumi Antwerpen), esetleg a luxemburgiak (ott van lajstromba véve), vagy a svédek (mert a tulajdonosa a svéd nemzetiségű Mikael Krafft). Nem is beszélve a horvátokról, mert a FLYING CLIPPER a spliti gyár tulajdona, amíg végül ki nem lesz fizetve.

A folytatás, a 3. rész itt olvasható

Legutóbbi cikkek

Hírlevél feliratkozás
Kövess minket