Miért egészséges a rum?

2020.12.12. - Érdekességek
Miért egészséges a rum?

A napokban drága ajándékot kaptam: egy üveg rumot. Hálás köszönet érte! Az üveg rum neve: Austrian Empire Navy Rum, érdekessége hogy a sziléziai Buchsdorfban (ma Buková, Csehország) 1863-ban alapított "Albert Michler Likör-, Rum und Spiritusfabrik" nemcsak udvari szállító volt, hanem az osztrák hadiflottát is ellátta. Osztrák hadihajó már nincs, de a dominikából származó rum még megvan. A cég ma is működik.

Erről a Tres Hombres kubai rum jutott az eszembe. Bár még nem kóstoltam, ennek a rumnak az a különlegessége, hogy teljesen károsanyag-kibocsájtás mentesen kerül Európába.

Évekkel ezelőtt, amikor az Adria még nem volt ennyire tele bérvitorlásokkal, egy bécsi fiatalember, Andreas Lackner Grand Soleil vitorlásokból álló flottával charterezett Rogoznicában. Aztán fogta magát, és eladta az üzletet, hogy teljesen másba kezdjen. Nekilátott, hogy két holland barátjával megvalósítson egy rendkívüli elképzelést, vagy inkább: egy víziót. Andreas, Arjen van der Veen és Jorne Langelaan nem kevesebbet tűzött ki célként maga elé, mint hogy megoldást találjon korunk egyik nagy környezetvédelmi problémájának nyomasztó kérdésére. A világkereskedelem közel kilencven százaléka a tengereken zajlik. A teherhajók évente egymilliárd tonna szén-dioxidot bocsájtanak a légkörbe. A világ legnagyobb 16 teherhajója ugyanannyi káros anyagot juttat a légkörbe, mint a világ összes személyautója! Márpedig a legnagyobbak között 400,000 – 550,000 DWT hordképességű ömlesztett áruszállítók, nyersolajat szállító szupertankerek és 15,000 TEU-s (TEU = 20 lábas konténer egység) konténerszállítók kapnak csak helyet. 

Mi erre a Három Ember válasza? Gépek helyett használjuk ismét a szél erejét! Lackner, van der Veen és Langelaan kizárólag a szélerőre fókuszálva első lépésként egy 1943-ban épült vitorlást újítottak fel és brigantin vitorlázattal szereltek fel. A brigantin kétárbócos klasszikus tall ship vitorlázat, az előárbócon keresztvitorlákkal, a főárbócon gaffos hosszvitorlával, kiegészítve persze a szokásos orr- és tarcsvitorlákkal. A Tres Hombres vitorlás teherhajójukkal 2009 óta hajóznak és szállítanak árut a hagyományos kereskedelmi útvonalakon Európa és a Karib-tenger, Észak-Amerika és Európa között – kizárólag tiszta és ingyen energiát felhasználva, ugyanis a hajóban nincsen meghajtó motor! Pontosan úgy hajóznak, ahogy az a vitorlások aranykorában megszokott volt. A hajó állandó legénysége mindössze 5 fő, de emellett 10-12 fizető vendég gyakornokot (trainee) is tudnak fogadni.

Tres Hombres @ FairTransport

A hajó neve nem csak a három jó barátra utal, hanem a kubai Tres Hombres rumra is, amely a hajó hombárjaiban CO2-kibocsájtás mentesen jut el Európába – a hollandiai Den Helderbe, az anyakikötőbe. Ezért egészséges a rum!

Tres Hombres a „fenntartható hajózás úttörője”, a Fair Transport cég logója, valamint „Kereskedelem és hajózás …az egyetlen fenntartható alternatíva” szlogenje alatt hajózik. Azonban nem csak rum, hanem karibi kézműves csokoládé alapanyaga is helyet kap a rakományban, a melynek hűtésére pedig a hajó szélkerekei által termelt villamos energiát használják fel.

A három ambiciózus fiatalember azonban nem elégszik meg azzal, hogy ősszel átvitorláznak a Karibokra, majd tavasszal gyarmatárúval megrakodva térnek haza. Nyáron európai kikötők között fuvarozzák a helyi kistermelők portékáit: Skóciából whiskey érkezik Franciaországba, onnan francia bor és pezsgő megy Németországba, onnan pedig sörrakománnyal indulnak el...

Jorne Langelaan 2010-ben előadást tartott az TEDxAmsterdam konferencián: „Számomra a TEDxAmsterdam 2010 mérföldkövet jelent a fenntartható tengeri szállítás fontosságának felismerésében… az üzleti terv remek, s mi most keményen dolgozunk az Ecoliner, a tökéletes vitorlás teherhajót műszaki tervein.”

Címkék

hajóinnováció

Legutóbbi cikkek

Hírlevél feliratkozás