
A múlt héten Jorne Langelaan holland tengerészkapitánynál hagytam el a mese szálát... most itt folytatom. Jorne szerda este tartott webinárt, melyben összefoglalta mindazt, amit tudni lehet az elmúlt években a hajózás környezetbarátabbá tétele érdekében tett erőfeszítésekről. Ezt osztom most meg veletek. Érdekes, hogy Jorne egyszer sem mondta ki a "zöld" szót, hanem az "öko"-hajózásról beszélt, mégpedig nemcsak arról, hogy mit "kellene" tenni ez ügyben, hanem arról, hogy eddig mit tettek, és hogyan folytatják tovább a munkát.
Jorne így beszél az általa képviselt koncepcióról: “Ten years ago, everybody thought it was crazy to transport goods in sailing ships. Now it is a rising trend, for companies, to watch their entire production chain for sustainability. Soon, customers will demand clean transport…”
A múlt héten bemutatott Tres Hombres, motor nélküli áruszállító vitorlás nincs egyedül, a "növekvő trendet" a következő hajók képviselik.
Jorne nagyszabású terve az ECOCLIPPER nevet viseli. Az 1857-ben épült – a valaha volt leggyorsabb holland vitorlás – holland klipper Noach tervei alapján épülő háromárbócos teljes vitorlázatú hajó meghajtó gép nélkül, 976 m2 felületű vitorlázata segítségével fog 500 tonna árut szállítani. Az itt látható hajó a prototípus.
Ecoclipper @ Ecoclipper
Jorne Fairtransport nevű vállalkozásának másik hajója – a Tres Hombres mellett – a NORDLYS. Az 1873-ban halászhajóként Angliában épült hajó észak-európai kikötők között 25 tonna áruval kereskedik.
Nordlys @ Fairtransport
A CEIBA a Sailcargo Inc. háromárbócos derékvitorlás szkúner hagyományos vitorlázat alatt fog árut szállítani. A hagyomásnyos szerkezetű fahajó jelenleg Costa Ricában épül. A 250 tonna kapacitású hajó 100% elektromos géppel lesz felszerelve, melyet litium ion akkumulátorok hajtanak.
Ceiba @ Sailcargo
A holland Timbercoast üzemelteti az AVONTUUR kétárbócos gaffos szkúnert, amely 114 tonna árut szállít Észak-Európa, a Földközi-tenger és Közép-Amerika (Karib-tenger) között.
Avontuur @ Timbercoast
A francia Blue Schooner Company hajója a DE GALLANT 1916-ban épült heringhalász hajó 19 tonnányi árut szállít európai vizeken.
De Gallant @ Blue Schooner Company
A svéd Grayhound Ventures 2012-ben építette a dél-angliai tipikus lugger vitorlázatú hajótípus replikáját. Alapvetően élményvitorlázásra használják, de némi rakományt is tud szállítani.
Grayhound @ Grayhound Ventures
Ezzel még nincs vége... A francia TOWT - Transport à la voile újonnan tervezett 67,5 méteres hajója 1000 tonna áru szállítására lesz képes vitorlák alatt.
TOWT @ TOWT
Az amszerdami Dykstra Naval Architect hajótervező iroda munkái világszerte híresek. A jachtos világban közismert az általuk tervezett MALTESE FALCON, mely Németországban kifejlesztett Dynarig vitorlázatot viseli. Ugyanezt a vitorlázatot hordja az Ecoliner, melynek prototípusa 138 méter hosszú, és 4000 m2 vitorla alatt hajózik majd.
Ecoliner @ Dykstra Naval Architect
Végül a szintén holland Windschip Projectet kell megemlíteni, melyben Ron de Vos hajótervező mérnök számos zéró károsanyag-kibocsájtású vitorlás teherhajót tervezett.
Windschip @ Windschip Project / Ron de Vos
Mindezek a projektek nincsenek érdekképviselet nélkül. A International Wind Ship Association (IWSA) és a Sail Cargo Alliance (SCA) szervezetben lobbiznak a terveik megvalósítása érdekében.
Ezek a tengerészek valóban hatékonyan és észszerűen tesznek a környezeti terhelés csökkentése érdekében. Durcás Grétával ellentétben...