Ökohajók

2020.12.18. - Érdekességek
Ökohajók

A múlt héten Jorne Langelaan holland tengerészkapitánynál hagytam el a mese szálát... most itt folytatom. Jorne szerda este tartott webinárt, melyben összefoglalta mindazt, amit tudni lehet az elmúlt években a hajózás környezetbarátabbá tétele érdekében tett erőfeszítésekről. Ezt osztom most meg veletek. Érdekes, hogy Jorne egyszer sem mondta ki a "zöld" szót, hanem az "öko"-hajózásról beszélt, mégpedig nemcsak arról, hogy mit "kellene" tenni ez ügyben, hanem arról, hogy eddig mit tettek, és hogyan folytatják tovább a munkát.

Jorne így beszél az általa képviselt koncepcióról: “Ten years ago, everybody thought it was crazy to transport goods in sailing ships. Now it is a rising trend, for companies, to watch their entire production chain for sustainability. Soon, customers will demand clean transport…”

A múlt héten bemutatott Tres Hombres, motor nélküli áruszállító vitorlás nincs egyedül, a "növekvő trendet" a következő hajók képviselik.

Jorne nagyszabású terve az ECOCLIPPER nevet viseli. Az 1857-ben épült – a valaha volt leggyorsabb holland vitorlás – holland klipper Noach tervei alapján épülő háromárbócos teljes vitorlázatú hajó meghajtó gép nélkül, 976 m2 felületű vitorlázata segítségével fog 500 tonna árut szállítani. Az itt látható hajó a prototípus.

EcoclipperEcoclipper @ Ecoclipper

Jorne Fairtransport nevű vállalkozásának másik hajója – a Tres Hombres mellett – a NORDLYS. Az 1873-ban halászhajóként Angliában épült hajó észak-európai kikötők között 25 tonna áruval kereskedik.

Nordlys @ Fairtransport

CEIBA a Sailcargo Inc. háromárbócos derékvitorlás szkúner hagyományos vitorlázat alatt fog árut szállítani. A hagyomásnyos szerkezetű fahajó jelenleg Costa Ricában épül. A 250 tonna kapacitású hajó 100% elektromos géppel lesz felszerelve, melyet litium ion akkumulátorok hajtanak.

Ceiba @ Sailcargo

A holland Timbercoast üzemelteti az AVONTUUR kétárbócos gaffos szkúnert, amely 114 tonna árut szállít Észak-Európa, a Földközi-tenger és Közép-Amerika (Karib-tenger) között.

Avontuur @ Timbercoast

A francia Blue Schooner Company hajója a DE GALLANT 1916-ban épült heringhalász hajó 19 tonnányi árut szállít európai vizeken.

De Gallant @ Blue Schooner Company

A svéd Grayhound Ventures 2012-ben építette a dél-angliai tipikus lugger vitorlázatú hajótípus replikáját. Alapvetően élményvitorlázásra használják, de némi rakományt is tud szállítani.

Grayhound @ Grayhound Ventures 

Ezzel még nincs vége... A francia TOWT - Transport à la voile újonnan tervezett 67,5 méteres hajója 1000 tonna áru szállítására lesz képes vitorlák alatt.

TOWT @ TOWT

Az amszerdami Dykstra Naval Architect hajótervező iroda munkái világszerte híresek. A jachtos világban közismert az általuk tervezett MALTESE FALCON, mely Németországban kifejlesztett Dynarig vitorlázatot viseli. Ugyanezt a vitorlázatot hordja az Ecoliner, melynek prototípusa 138 méter hosszú, és 4000 m2 vitorla alatt hajózik majd.

Ecoliner @ Dykstra Naval Architect

Végül a szintén holland Windschip Projectet kell megemlíteni, melyben Ron de Vos hajótervező mérnök számos zéró károsanyag-kibocsájtású vitorlás teherhajót tervezett.

Windschip @ Windschip Project / Ron de Vos

Mindezek a projektek nincsenek érdekképviselet nélkül. A International Wind Ship Association (IWSA) és a Sail Cargo Alliance (SCA) szervezetben lobbiznak a terveik megvalósítása érdekében.

Ezek a tengerészek valóban hatékonyan és észszerűen tesznek a környezeti terhelés csökkentése érdekében. Durcás Grétával ellentétben...

Címkék

hajóinnováció

Legutóbbi cikkek

Hírlevél feliratkozás