Aki azt hiszi, hogy a hagyományos vitorlázatú vitorlás hajók már a múlté, nagyot téved. Meg fog lepődni, amikor a Hanse Sail Magazint lapozgatja. Herbert Böhm és Werner Jurkowski, a Hanse Sail Magazin szerzői 2016-os "Algériától Vietnamig – Szerte a világban új nagyvitorlások épülnek" című cikkükben beszámoltak az épülő és tervezés alatt álló nagyvitorlásokról. Új, büszke vitorlás hajók épülnek szerte a világban, amelyek célja olyan értékek közvetítése, mint a csapatmunka vagy a természet és az élet tisztelete. Ezek a hajók a haditengerészet ifjú tagjai, általában a fiatalok, hátrányos helyzetű emberek oktatása, nevelése, fejlesztése érdekében épülnek, illetve mindenkinek, akik érdeklődnek vagy csak pusztán lelkesednek a vitorlás aranykor hajóiért. Ezek a hajók az országaik utazó nagykövetei, amelyek a legtöbb nemzetközi hajós rendezvényeken is jelen vannak – remélhetőleg egy napon a Hanse Sail eseményein is!
Az alábbi hajók 2016-ban vagy tervezés és építés alatt álltak, vagy már hajóztak is.
A vízre tétel több mint lenyűgöző látvány volt: 2015. november 7-én hatalmas hullámot keltve, az „El Mellah” (arab tengerész) a Danzig kikötő zavaros vizébe esett. Algéria vitorlás kiképzőhajója a világ legnagyobbjai közé tartozik a 110 méteres hosszával. A teljes vitorlázatú hajó sok szempontból figyelemre méltó: 40 nő kadét elszállásolása az arab világban még mindig nem magától értetődő, az 1000. gyártási szám egy európai hajógyár számára is figyelemre méltó, csakúgy, mint a volt lenini hajógyár 70. születésnapja, amelyet az vízrebocsátáskor ünnepeltek. A hajótest hasonlít a "Dar Mlodziezy"-hez, de a kipufogógázokat már nem oldalsó testnyíláson, hanem inkább a hátsó árbócon keresztül engedik ki, ahogy ez ma már bevett gyakorlat. A 2017-re esedékes befejezés után, ahogy az építés előtt megállapodtak, a Gdynia Tengerészeti Akadémia „Dar Mlodziezy” iskolahajóján kezdődik az állandó algériai legénység féléves kiképzése. Az algériai tengerészeti egyetem (Tamentfoust, Algír) első kadétjai valószínűleg csak 2017 végén érkeznek.
Franciaországban sokáig tervezték egy nagy keresztvitorlázatú iskolahajó felépítését, az ötárbócos „France” replikáját - de mindegyik terv zátonyra futott. Most azonban úgy tűnik, hogy megfordul az árapály. Energikus fiatal tengerészek, haditengerészeti tisztek és sok lelkes rajongó 2012. szeptember 29-én egyesítették erőiket a „Grand Voilier Ecole” érdekében. A terv szerint a testi, szellemi és szociális fogyatékossággal élő fiatalok számára is biztosítani akarják a hajó programjain való részvétel lehetőségét. A 90 méter hosszú bark vitorlázatú hajó projektjét 2016-ban a nagy bresti tengeri fesztiválon mutatták be a nemzetközi közönségnek. A nagylelkű szponzoroknak, köztük az ország legnagyobb hajógyárának, az STX-nek köszönhetően már reális elképzelés (volt), hogy a hajó a 2020-as Tall Ships Racen már részt vehet. A hajó nevét addig nem jelentik be.
(Frissítés 2021. január: A hajó még nem készült el.)
2015 tavaszán az egész Franciaországot megmozgató eseménre az elnök, miniszterek, sőt püspökök is eljöttek, hogy történelmi útjára indítsák a L’Hermione fregatt replikáját. Az eredeti hajóval 1780-ban érkezett Amerikába Lafayette tábornok, hogy a függetlenségi háború során az amerikai hadsereget támogassa. A segítsége nélkül Washington valószínűleg soha nem győzte volna le a brit gyarmati csapatokat. A replika építése 1997-ben kezdődött egy XIV. Lajos korabeli hajóépítő dokkban. Több mint 18 év (1997–2015) kellett ahhoz, hogy a hű másolat – amely megfelel a mai biztonsági előírásoknak is – felépülhessen. A történelmi amerikai látogatást követően a háromárbócos teljes vitorlázatú hadihajó főként a francia vizeken hajózott, többek között a 2016-os bresti nagy tengeri fesztiválra is ellátogatott. A hajó és a Rochefort kikötője annyi látogatót vonz, hogy a fenntartási költségeket fedezni tudják. Figyelemre méltó (és ez a tervezőket dicséri), hogy az összes modern felszerelés – gépház, rádió, mentőeszközök, Azipod-hajtás – annyira jól el vannak rejtve, „L'Hermione" a XVIII. századi fregatt tökéletes benyomását kelti.