Új iskolahajók világszerte (2)

2016.12.11. - Hírek
Új iskolahajók világszerte (2)

Aki azt hiszi, hogy a hagyományos vitorlázatú vitorlás hajók már a múlté, nagyot téved. Meg fog lepődni, amikor a Hanse Sail Magazint lapozgatja. Herbert Böhm és Werner Jurkowski, a Hanse Sail Magazin szerzői 2016-os "Algériától Vietnamig – Szerte a világban új nagyvitorlások épülnek" című cikkükben beszámoltak az épülő és tervezés alatt álló nagyvitorlásokról. Új, büszke vitorlás hajók épülnek szerte a világban, amelyek célja olyan értékek közvetítése, mint a csapatmunka vagy a természet és az élet tisztelete. Ezek a hajók a haditengerészet ifjú tagjai, általában a fiatalok, hátrányos helyzetű emberek oktatása, nevelése, fejlesztése érdekében épülnek, illetve mindenkinek, akik érdeklődnek vagy csak pusztán lelkesednek a vitorlás aranykor hajóiért. Ezek a hajók az országaik utazó nagykövetei, amelyek a legtöbb nemzetközi hajós rendezvényeken is jelen vannak – remélhetőleg egy napon a Hanse Sail eseményein is!

Algériától Vietnámig

Az alábbi hajók 2016-ban vagy tervezés és építés alatt álltak, vagy már hajóztak is.

"KRI Bima Suci" (Indonézia)

Miután a Stülcken & Sohn hamburgi hajógyárában 1953-ban épített "Dewaruci" 2013 augusztusában az ausztrál partok közelében elvesztette az árbócait, egyértelmű volt, hogy a hajót le kell cserélni. Az indonéz haditengerészet néhány évvel korábban már megkezdte az új, nagyobb vitorlás kiképző hajó tervezését, de habozott meghozni a döntést. Először a német hajógyárakra gondoltak, de ezt az elképzelést elvetették. A választás végül az 1895-ben Vigóban alapított „Construcciones Navales Paulino Freire S.A.” családi hajógyárra esett. A hajógyár számos szuperjacht és halászhajók építésével vált ismertté – vitorlás hajót azonban még soha nem építettek. Az indonéz haditengerészet 111 méter hosszú, 705-ös gyári számú vitorlás kiképzőhajója 52,2 millió euróba került. A terveket a tapasztalt spanyol „Oliver Design” mérnöki iroda késztette, amely már részt vett a dél-amerikai „Guayas”, „Gloria”, „Simon Bolivar” és „Cuauahtemoc” vitorlás iskola hajók tervezésében is, és legutóbb a perui "Union" barkot (lásd alább) is ők tervezték. A "KRI Bima Suci” 2017 óta szolgál az indonéz haditengerészetnél és részt vett a SCF Far East Tall Ships Regatta 2018 versenyen.

„Shabab Oman II“ (Ománi Szultánság)

Az 1971-ben épült korábbi "Scott kapitány” (az ománi haditengerészetnél „Shabab Oman” néven, jelentése „Omán fiatalsága”) már nem tudta kielégíteni Omán haditengerészetének növekvő igényeit. A "Project Orchidea", az új építésű hajó terve titokban érlelődött Qaboos szultán és Chris Biggins barátságának köszönhetően. Az arab világban először vált lehetségessé, hogy női kadétok is helyet kapjanak egy tengeri hajón! A hajótestet az al-dunai Galacban (Románia) működő holland tulajdonú Damen hajógyárban építették, majd az európai kontinenst megkerülve Hollandiába vontatták és ott építették be és szerelték fel. Még a hivatalos üzembe helyezés előtt a klipper az Öböl-menti szomszédos országok számos kikötőjében járt, tíz nemzet fiataljait vendégül látva, köztük egy Németországból (és ketten! Magyarországról). Bár a „Shabab Oman II”-t gyakran nevezik a „Stad Amsterdam” testvérhajójának, egy teljesen új design, amelybe természetesen beépültek az elődök, a „Stad Amsterdam” és a „Cisne Branco” gyakorlati tapasztalatai.

„Union” (Peru)

A négyárbócos perui „Union” bark Dél-Amerika utolsó országaként kapott vitorlás iskolahajót. Az „Union” név egyértelművé teszi, hogy a megépítése politikai döntés is volt. Ezt a nevet viselte az a korvett is, amely a Chilei Haditengerészet ellen harcolt az elvesztett salétrom háborúban (Guerra de Pacifico, 1879-1884). Az „Union” a 115,7 méteres hosszával meghaladja a (nem kedvelt) szomszéd Chile vitorlás kiképző hajójának, az „Esmeralda”-nak méreteit. Az orrfigura azt is világossá teszi, hogy a hajóra politikailag hogyan tekintenek: az inka Tupac Yupanquit formázza, az ő idején, 1490 körül érte el legnagyobb kiterjedését az inkák birodalma. A 2016-os sikeres tesztek után a négyárbócos hajó nemcsak a perui haditengerészet kiképző hajójaként, hanem országának úszó nagyköveteként is szolgál szerte a világon – Európától Kanadáig a nemzetközi iskolahajós regattákon.

Legutóbbi cikkek

Hírlevél feliratkozás