Aki azt hiszi, hogy a hagyományos vitorlázatú vitorlás hajók már a múlté, nagyot téved. Meg fog lepődni, amikor a Hanse Sail Magazint lapozgatja. Herbert Böhm és Werner Jurkowski, a Hanse Sail Magazin szerzői 2016-os "Algériától Vietnamig – Szerte a világban új nagyvitorlások épülnek" című cikkükben beszámoltak az épülő és tervezés alatt álló nagyvitorlásokról. Új, büszke vitorlás hajók épülnek szerte a világban, amelyek célja olyan értékek közvetítése, mint a csapatmunka vagy a természet és az élet tisztelete. Ezek a hajók a haditengerészet ifjú tagjai, általában a fiatalok, hátrányos helyzetű emberek oktatása, nevelése, fejlesztése érdekében épülnek, illetve mindenkinek, akik érdeklődnek vagy csak pusztán lelkesednek a vitorlás aranykor hajóiért. Ezek a hajók az országaik utazó nagykövetei, amelyek a legtöbb nemzetközi hajós rendezvényeken is jelen vannak – remélhetőleg egy napon a Hanse Sail eseményein is!
Az alábbi hajók 2016-ban vagy tervezés és építés alatt álltak, vagy már hajóztak is.
Ki emlékszik ma is arra, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia az első világháború előtt fontos tengeri hatalom volt? Később pedig egy tengernagy volt a kormányzó. De már 1911-ben tervek készültek egy vitorlás iskolahajóról. Ezek a hagyományok megmaradtak Magyarországon, amelyeket a 2011-ben megalakult a Sail & Life Training Association (S.A.L.T. Hunary) elevenített fel. Hajózástörténész segítségével erre a hagyományra építenek, különösen azért, mert a S.A.L.T. céljai szerint a fiatalok nevelésében sokkal jobb eredményt lehet elérni, ha jövedelemtől függetlenül lehetővé tehetjük a fiatalok részvételét a nemzetközi Tall Ships Race versenyeken, valamint új életlehetőségeket teremthetünk a rákos betegek és más mentális egészségi problémákkal küzdő emberek számára a csapatépítő tréningeken. Hamarosan megkezdődik az építkezés egy magyar hajógyárban. A hajótest később a Rajna-Main-Duna-csatornán, a Majnán és a Rajnán keresztül Hollandiába hajózik, és ott a harlingeni hajóépítő műhelyben nyeri el végső formáját.
A Hope (!) vontató segítségével a HMS „Detroit” acélteste 2009. november 26-án kikötött a Promet Marine Services mólójánál Newportban, Rhode Islanden. Néhány nappal később „Oliver Hazard Perry” néven keresztelték át. Nevét az amerikai haditengerészet tisztjéről kapta, aki az 1812. évi függetlenségi háborúban legyőzte a brit flottát, az Erie-tavi csatában 1813. szeptember 10-én elfoglalta a HMS „Detroit”-t. Perry South Kingstownban (Egyesült Államok) született 1785-ben, Rhode Islanden temették el 1819-ben. Ennek ellenére a hajót a kanadai Amhurstburgban akarták újjáépíteni – turisztikai attrakcióként. Miután több, mint 1,5 millió dollárt fektettek bele, a projekt elakadt és végül kudarcot vallott. A történelem iróniájának tekinthető, hogy a hajótestet 319 000 dollárért az „Oliver Hardy Rhode Island” nonprofit szervezet vette meg, és a volt győztes és helyi hős nevére keresztelték át. A 2015-ös befejezése után a háromárbócos Rhode Island állam hivatalos vitorlás iskolahajójaként és nagyköveteként vesz részt a nemzetközi regattákon, és intenzív vitorlás képzést folytat minden korosztály részvételével. További 4 millió dollár kellett a hajó befejezéséhez. A tulajdonosok már nem replikaként hivatkoznak az „Oliver Hazard Perry” -re, mivel a belvízi hadihajó fedélzetét megemelték, és a merülése is nőtt annak érdekében, hogy korlátlan tengeri hajózási engedélyt kapjanak.
18 000 tengeri mérföld megtétele után a Vietnami Néphadsereg haditengerészetének új barkja 2016. január 27-én érte el Vietnámot. Vegyes lengyel-vietnámi legénység vitte Lengyelországtól a Balti- és Északi-tengeren, az Atlanti-óceánon át a Karib-tengerig, majd a Panama-csatornán és a Csendes-óceánon át a Fülöp-szigetekig, a Kínai-tenger déli részéig, és végül 125 nap után érkezett meg az új anyakikötőjébe, NhaTrangba, az ország legfontosabb tengeri kikötőjébe. A hajó és a legénység két tájfunt és négy vihart károk nélkül vészelt át. Kicsivel később, 2016. március 10-én következett a hivatalos átvétel, amikor a vitorlást Vietnám legfontosabb haditengerészeti bázisán és a Tengerészeti Akadémia székhelyén „286 Le Quy Don” néven ünnepélyesen szolgálatba állították. A névadó a 18. század legfontosabb vietnámi költője és filozófusa volt. A tervek a modern vitorlás hajók egyik legnevesebb tervezőjétől, Zygmunt Choréntől származnak, aki 2013 óta dolgozik ezen a projekten.