Dömel Vilmos hajótervező mérnök
A vitorlasúlypontok ismeretében a 3 különböző vitorlázat által létrehozott billentő nyomatékok kiszámíthatóak az egyes szélsebességek esetében egészen a 12 Beaufort-fokig. Ezek alapján pedig kiszámíthatóak a várható dőlésszögek.
A teljes vitorlázat 848 nm: gaffos hosszvitorlák, felettük a két csúcsvitorla és a főderék-tarcsvitorla, az előtarcsvitorla a három orrvitorlával, valamint a 130 nm-es passzátvitorlával kiegészített három keresztvitorla. A passzátvitorla a spinnaker megfelelője, vagyis enyhe hát- és félszélben használható.
Az alapvitorlázatban (460 nm) a magasabban elhelyezett vitorlák (kék színnel jelölve) – a két csúcsvitorla és a főderék-tarcsvitorla, valamint a három keresztvitorla – nincsenek felvonva.
A viharvitorlázat (134 nm) része az előtarcsvitorla (a legbelső orrvitorla), a gaffos hosszvitorlák helyére pedig háromszögletű viharvitorlák (trysails) kerülnek (lila színnel jelölve). A viharvitorlák drótkeretesek.
A hajó addig dönthető, amíg a fedélzet széle a lee oldalon vízbe nem ér. Ez a szög 13 fok. Az alábbi táblázat azt mutatja, hogy a fenti három vitorlázat milyen szélerőben használható. A további részletes számítások fogják megmutatni, hogy mely szélsebesség esetén kell megkezdeni a reffelést.
A táblázat Beaufort 3 szélerővel kezdődik, az alatta levő dőlésszögek olyan kicsik, hogy nem érdemes velük foglalkozni. Az egyes Beaufort-fokoknál megadott sebességtartományok felső határértékét vettem figyelembe a biztonság okából. Ugyanezen okból a nagytekintélyű GL és Large Yacht Code előírások szerint a szél billentő nyomatékát teljesen behúzott vitorláknál, de a hajóra merőleges oldalszélnél kell kiszámolni. Ilyen eset szinte sosem fordul elő, kivéve, ha a teljesen behúzott vitorlákkal éles kreuzban préselő hajót a figyelmetlen kormányos leejti. Persze ilyenkor a fedélzeti tiszt azonnal ráordít, hogy "luvolj", de a megdőlő hajó magától is luvolni akar. A számítás ezt az extrém helyzetet próbálja meg figyelembe venni. A táblázat szerint deckvíz nélkül teljes vitorlázattal 5–6 Beaufort fokig, keresztvitorlák nélküli alapvitorlázattal 7–8 Beaufort fokig, viharvitorlázattal meg bármilyen szélben lehet menni. A táblázathoz tartozó statikus dőlések diagramjai a következő cikkben láthatók.