
Az általam ismert adatok szerint a világ eddigi 11 legnagyobb valódi nagyvitorlása a megjelenésük időpontja szerinti sorrendben a következő (zárójelben a hajótípus, az építés befejezésének és a hajó halálának éve, valamint a tulajdonos ország):
A következő táblázatban vastagon ki van emelve az az adat, amely szerint az illető hajó a legnagyobb a világon. Az adatok között a legnagyobb hossz (LÜA), a hajótest hossza (L), a függélyek közti hossz (LPP), a hajótest szélessége (B), az oldalmagasság (H) és a merülés (T) méterben értendő, míg a vízkiszorítás (D) és a hordképesség (DWT) hosszú tonnában (long ton), a befogadóképesség (BRT és NRT) regisztertonnában (kivéve a ROYAL CLIPPER és a GOLDEN HORIZON GT és NT adatait), a vitorlafelület (S) pedig négyzetméterben van megadva. A hajókat a táblázatban is a születésük időrendje szerint soroljuk fel; az utolsó két ma is létező, nemrég üzembe állított hajó, a ROYAL CLIPPER és a GOLDEN HORIZON rendelkezésünkre álló adatai jelenleg még hiányosak, a későbbiekben remélhetőleg kiegészíthetjük.
A hajózástörténet 11 legnagyobb áru- és személyszállító vitorláshajója, időrendben (Azok a hajók, amelyeknél a vitorlázat adja a fő hajtóerőt)
A HAJÓ NEVE |
LÜA |
LLR |
LPP |
B |
H |
T |
D (lt) |
DWT (lt) |
BRT |
NRT |
S (nm) |
FRANCE I. | 133,0 | 121,2 | 105,2 | 14,83 | 9,86 | 7,89 | 8800 | 6160 | 3784 | 3624 | 4550 |
MARIA RICKMERS | 135,0 | 123,3 | 112,2 | 14,63 | 8,82 | 7,72 | 8500 | 5900 | 3822 | 3344 | 5300 |
POTOSI | 132,9 | 122,4 | 110,3 | 15,15 | 9,19 | 7,77 | 8580 | 6400 | 4026 | 3854 | 5250 |
THOMAS W. LAWSON | 140,1 | 123,5 | 112,3 | 15,25 | 11,10 | 8,86 | 10860 | 8000 | 5218 | 4914 | 4000 |
PREUSSEN | 147,0 | 134,0 | 122,0 | 16,40 | 10,24 | 8,26 | 11150 | 8000 | 5081 | 4788 | 6806 |
R.C. RICKMERS | 146,0 | 128,7 | 121,1 | 16,30 | 10,02 | 8,20 | 10500 | 7900 | 5548 | 4696 | 6045 |
WYOMING | 137,2 | 108,0 | 100,4 | 15,27 | 10,98 | 9,27 | 8929 | 6004 | 3730 | 3036 | 3700 |
FRANCE II. | 146,5 | 134,5 | 118,6 | 16,96 | 11,10 | 8,50 | 10540 | 7300 | 5633 | 4698 | 6350 |
KOBENHAVN | 131,9 | 122,5 | 107,9 | 14,94 | 8,70 | 7,32 | 7900 | 5200 | 3965 | 3329 | 4644 |
ROYAL CLIPPER | 133,9 | 120,4 | – | 16,47 | – | 5,64 | 5061 | – | 5000 GT | – | 5202 |
GOLDEN HORIZON | 162,2 | 149,0 | 132,0 | 18,50 | 12,40 | 6,40 | – | 2000 | 5770GT | – | 6350 |
Megjegyzés: 1 long ton = 1016 kg; 1 regisztertonna = 2,837 m3
A táblázat különböző adatai alapján a németek, angolok, horvátok és amerikaiak is joggal tulajdoníthatják a magukénak a legnagyobb vitorlás tulajdonosának vagy üzemeltetőjének címét, de a játszma még nincs lefutva, még beszállhatnak a ROYAL CLIPPER révén a belgák is (a hajót egy Monaco-i vállalat üzemelteti, de a honi kikötője a belgiumi Antwerpen), esetleg a luxemburgiak (ott van lajstromba véve), vagy a svédek (mert a tulajdonosa a svéd nemzetiségű Mikael Krafft). Nem is beszélve a horvátokról, mert a FLYING CLIPPER a spliti gyár tulajdona, amíg végül ki nem lesz fizetve.
Dömel Vilmos hajótervező mérnök cikkének folytatása ( az 1. rész itt olvasható ) (A folytatás, a 3. rész itt olvasható)