Vitorlás nagyhajók Lengyelországból (2. rész)

2021.03.30. - Érdekességek
Vitorlás nagyhajók Lengyelországból (2. rész)

Dar Mlodziezy

Dömel Vilmos hajótervező mérnök cikke

A történet a lengyelek korábbi iskolahajója, a szépsége miatt világszerte közismert Dar Pomorza (magyarul „A tengermellék ajándéka”) háromárbócos teljes vitorlázatú hajó (a lengyelek szóhasználatában fregatt) nyugdíjba vonulásával kezdődik. Ezt a hajót a németek még 1909-ben építették a hamburgi Blohm&Voss hajógyárban Prinzess Eitel Friedrich néven. Az első világháború végén a franciák kapták meg, akik Colbert-re keresztelték át. A lengyelek 1930-ban vásárolták meg a tengermellék lakói által összeadott pénzen, és iskolahajóként használták a hetvenes évek végéig. 1978-ra a hajó a gondos karbantartás ellenére annyira kiöregedett, hogy további használatát a hajóosztályozó társaság és a hajózási hatóság már nem engedélyezte, így gondoskodni kellett a helyettesítéséről. Ebben az időben a gdański hajógyár már megrendeléshiánnyal küzdött, és amikor  a lengyel hajós szakmai körökben és a közvéleményben is felmerült egy új vitorlás iskolahajó beszerzése, a gyár dolgozói örömmel fogadták az ötletet. Sajnos, sokan kételkedtek abban, hogy az új hajó Lengyelországban megépíthető, így a tervezésre alakult csoportnak jelentős erőfeszítést kellett tennie a közvélemény meggyőzésére, támogatók felkutatására és a szükséges anyagiak előteremtésére. A hivatalos szerveket hamar sikerült a terv mellé állítani, a pénz is kezdett összegyűlni (ifjúsági szervezetek szedték össze a legtöbbet, így lett a hajó neve Dar Mlodziezy, „Az ifjúság ajándéka”). A hajó tervei Zygmunt Choreń vezetésével l980-ban készültek el, a hajótest első szekciójának sólyára helyezése 1981 márciusában, a vízre bocsátás 1981. november 12-én történt, és 1982. július 4-én a lobogófelvonási ünnepély után a hajó megkezdte sikeres életútját; elődje, a Dar Pomorza pedig múzeumhajó lett Gdyniában.

A háromfedélzetes Dar Mlodziezy a világ legnagyobb vitorlásai közé tartozik: teljes hossza orrsudárral együtt 108,6 m, a hajótest hossza 94,8 m, vízvonalhossza 79,4 m, szélessége 14,0 m, oldalmagassága 10,9 m, merülése  6,2 m, elő- és főárbócának magassága a vízvonal felett 49,50 m, a tatárbócé 46,5 m. A hajó vízkiszorítása 2946 tonna, 26 vitorlájának összfelülete 2963 m2. Szélcsend vagy kikötői manőverek alkalmával használhatja két dízelüzemű 750 lóerős Sulzer segédgépét, amelyek egy állítható emelkedésű hajócsavart hajtanak. A hajó eredetileg 44 fős állandó személyzete a hajó kezelésében szerzett gyakorlat során 30 főre csökkent, emellett 150 tisztjelölt vagy charter-vendég elhelyezésére van lehetőség. A Dar Mlodziezy rendkívül elegáns vonalú, némi megütközést csak  régies formájú, négyszögletes fartükrű, széles tatja keltett hajós berkekben, ez azonban a hajó farában  hatalmas szalon elhelyezésére nyújtott lehetőséget.

Dar Mlodziezy @ sail_nl

A Dar Mlodziezy a megjelenésétől kezdve igen intenzíven és sikeresen vett részt az iskolahajók összejövetelein és versenyein, és sikerei láttán a Szovjetúnió a gdański hajógyártól öt hasonló hajót rendelt, amelyek 1987 és 1991 között meg is épültek (Mir, Druzsba, Herszonyesz, Pallada és Nagyezsda néven). A sorozathajók méretei nagyjából megegyeznek a Dar Mlodziezy méreteivel, csak a vitorlázat felülete csökkent a  Mir-nél 2771 m2 –re, a Druzsbánál pedig 2647 m2–re. A felső vitorlák felületcsökkenése a szélnyomás billentő hatását némileg csökkentette, ezek a hajók kreuzban kevésbé dőlnek. A szériahajókon a keresztrudak elfordíthatósága nagyobb a prototípus-hajóénál, így a szériahajók kicsit élesebben vitorláznak. A hajók közül a Herszonyesz és  a Druzsba ukrán tulajdonba került (az előbbi Kercsben, az utóbbi Odesszában állomásozik), a Mir Szentpéterváron van lajstromba véve, a Pallada és a Nagyezsda pedig a Csendes-óceánon teljesít szolgálatot, anyakikötőjük Vlagyivosztok. A széria fehérre festett tagjaitól a Mirt az oldalán végighúzódó kék csík, a Herszonyeszt piros festése, a Palladát pedig fekete színe különbözteti meg, ennek oldalán fehér sávban fekete ál-ágyúnyílások vannak felfestve, a régi nagyvitorlások festési hagyománya szerint.

Az első rész itt olvasható. 

Folytatjuk. A harmadik rész itt olvasható.

A negyedik rész itt olvasható.

Legutóbbi cikkek

Hírlevél feliratkozás