Vitorlás nagyhajók Lengyelországból (3. rész)

2021.04.07. - Érdekességek
Vitorlás nagyhajók Lengyelországból (3. rész)

Fryderyk Chopin

Dömel Vilmos hajótervező mérnök cikke

A gdański hajóépítők nem pihentek a jól sikerült szériák révén szerzett babérokon. 1983-ban befejezték és sikerrel ki is próbálták az Oceania nevű tengerkutató hajót, amelynek a Kaliakrához hasonlító, csak kissé nagyobb (50 m testhosszúságú, 550 tonna vízkiszorítású) hajótestén három árboc állt, rajtuk egy-egy jó oldalviszonyú, keskeny és magas keresztvitorlával. Ezek felső keresztrúdjának két végétől egy-egy acél sodronykötél indult lefelé a keskeny kosárként kialakított alsó „keresztrúd” végeihez, és a vitorlák oldaléleinek csúszógyűrűit ezek a kötelek vezették, így a vitorlák leengedésekor (reffeléskor és vitorlabevonáskor) a vitorla az alsó kosárba gyűlt össze. Ez a 700 mösszfelületű vitorlázat elég hatékonynak és könnyen kezelhetőnek bizonyult, ezért tervbe vették egy sokkal nagyobb, 109 méteres üdülőhajó építését ugyanilyen vitorlázattal („Gwarek” lett volna a neve).

A hajó terveit Zygmunt Choreń csapata 1986-ra elkészítette, ám a hajótest az egyre romló gazdasági körülmények között csak 1991-re készült el. Befejezésére már nem jutott pénz, így a  vízre bocsátása után évekig árválkodott a kikötő félreeső sarkában. Zygmunt Choreń és a gdański hajóépítők azonban nem csüggedtek, 1991-ben vízre bocsátották a „Zew” nevű 40 méteres brigantint (kétárbócos típus, az első árbócon keresztvitorlázattal, a hátsó árbócon gaffos hosszvitorlával és csúcsvitorlával), amely ezt a nevet csak a Bermudákig vezető első útján viselte: ott eladták új japán tulajdonosainak, akik nyomban „Kaisei”-re változtatták a nevét.

Ezután a gdański hajóépítők 1992-ben megépítették az 55 m teljes hosszúságú Fryderyk Chopin nevű brigget (kétárbócos vitorlás, mindkét árbócon keresztvitorlázattal, és a hátsó árbócon – a főárbócon – egy gaffos farvitorlával). Ez volt Choreń utolsó olyan hajója, amit a gdański hajógyár alkalmazottjaként tervezett: még abban az évben megalapította saját tervezőirodáját, Choreń Design&Consulting néven, amelybe meghívta néhány volt kollégáját is. Az új hajótervező iroda első munkái mind külföldi tulajdonosoknak készültek: a sort az 1993-ban holland megrendelésre épített „Swan fan Makkum” kezdte, a világ jelenleg legnagyobb acéltestű brigantinja (az olaszok megvették, új neve Nave Italia). A finnek 1995-ben megrendelték egy 1922-ből származó halászhajó áttervezését, ebből lett az 53 méteres „Estelle” háromárbócos sóner.

Swan fan Makkum @ merchantships_info

Choreń irodája azonban akkor jutott legnagyobb és legjelentősebb megrendeléséhez, amikor megjelent a színen Mikael Krafft svéd hajózási vállalkozó, a Star Clippers Ltd. tulajdonosa. A tengerimádó Mikael Krafft a vállalkozását még Belgiumban, Brüsszelben indította White Star Clippers N.V. néven, majd a monacói Monte Carlóba telepítette, a hajóit azonban Luxemburgban lajstromoztatta, honi kikötőnek meghagyva a belgiumi Antwerpent. A cég számára még 1991–92-ben két egyforma 112 méteres legnagyobb hosszúságú testvérhajó, a Star Clipper és a Star Flyer négyárbócos barkentin épült a belgiumi Ghent városában, a Langerbrugge hajógyárban. Krafft úr azonban szerette volna magáénak tudni a világ legnagyobb valódi vitorlását; olyat, amelyen a vitorlák nem csak kiegészítő, dekorációs és közönségcsalogató szerepet játszanak, hanem valódi hajtóerőt képviselnek, mint a valamikori Preussen, a világ egyetlen ötárbócos teljes vitorlázatú hajója, minden idők egyik legnagyobb vitorlása esetében. A Preussen és hasonló méretű társai azonban a múlt század első negyedében elpusztultak, és helyüket a négyárbócos Szedov bark vette át; ennek méreteit kellett az új hajónak meggyőző módon túlszárnyalnia. Ekkora új hajót építeni azonban túl hosszadalmas és költséges lett volna, ezért Krafft úr 1998-ban körülnézett a piacon, és meg is találta az akkor már hét éve Gdańskban rozsdásodó Gwareket és tervezőjét, Zygmunt Choreńt. Innen folytatom a történetet.

Az első rész itt olvasható.

A második rész itt olvasható.

Folytatjuk. A negyedik rész itt olvasható.

Legutóbbi cikkek

Hírlevél feliratkozás