Vitorlás szakkifejezések (7. rész)

2021.07.15. - Érdekességek
Vitorlás szakkifejezések  (7. rész)

Dömel Vilmos hajótervező mérnök cikksorozata

A sorozat előző részeiben a vitorlásokon tett szóbeli körsétánk visszavezetett a fedélzethez és szerelvényeihez. Most vegyük szemügyre magát a fedélzetet, és ami alatta van: a hajótest belső tereit. Ezeknek a nemzetközi vitorlás-zsargonban használatos elnevezése bizony gyakran ejti zavarba a hajók angol nyelvű típusismertetőinek tapasztalatlan olvasóját. Amikor olyasféle szakkifejezésekkel találkozunk, mint "cockpit", "bilge", "flushdeck", "coachroof", "doghouse", "head", "galley" "fo'c'sle", legtöbbször hiába vesszük elő a többkilós szótárakat.

Nos, a felsoroltak közül az első kettőt bizonyára mindenki ismeri, hiszen a hajókezelő személyzet munkaterét mi is cockpitnak írjuk (és kokpitnak ejtjük). A bilgéről is tudja mindenki, hogy ez a hajófenék belsejének elnevezése, (csak egy angol barátom jegyezte meg annak idején, hogy érdekes, ezt ők is bilge-nek írják, csak ott úgy ejtik, hogy "bildzs"). A többi kifejezés azonban megérdemel némi magyarázatot.

Ha a fedélzet (deck) teljesen sima, és semmilyen felépítmény nincs rajta (mint például némely nagy teljesítményű óceáni versenyhajónál, ahol a fedélzeten átvágódó és azt elöntő víztömeg semmilyen akadályba nem ütközik) akkor a neve "síkfedélzet" vagy "flushdeck" (a "flush" - elárasztás – szóból). Ezeknek a hajóknak nem különösebben irigylem a legénységét, mert nem tudnak a felvágódó víz elől elbújni a felépítmény (picit lekezelő angol nevén "doghouse", azaz kutyaól) hátfalának takarásában. No persze, edzett vitorlázó állja a vizet! Érdekes, hogy a "kutyaól" tetejét (a felépítménytetőt) angol barátaink viszont "kocsifedél" (coachroof) névvel illetik.

Jó, ha tudjuk, hogy a magyar hajósnyelvben a "felépítmény" gyűjtőszó jelöl minden, a fedélzetből kiálló falakkal határolt belső teret, akkor is, ha az a fedélzet alatti belső hajótér szerves része (ilyen a legtöbb vitorlás kishajó kajütje), és akkor is, ha a zárt fedélzeten álló külön építményről van szó, ami inkább a nagyhajókon szokásos. Utóbbi esetben viszont a felépítménynek saját külön megnevezése is van: ez a "fedélzeti ház" (deckhouse).

A hajótérben két helyiséggel is találkozhatunk, amelyeknek neve szokatlan, és történelmi eredetű. Az egyik a hajó-WC, közismert nevén "head". A régi vitorlás nagyhajókon a hajóorr (régies nevén "hajófő", angolul head) elé épített, az orrsudár lekötésére szolgáló rácsos szerkezetű nyúlványon volt a pottyantós illemhely, mai szóval WC – ez már valóban vízöblítésű volt (csak nem felülről, hanem alulról is...) A másik ilyen szó a hajókonyha neve, a "galley". Ez gályát jelent, és abból a régi-régi időből származik, amikor a viharos Északi-tengeren és Atlanti-óceánon közlekedő, félig vagy teljesen nyitott építésű, viking eredetű hajókon nem lehetett konyhát létesíteni, és a hideg élelemhez szokott, edzett legénység a sokkal barátságosabb mediterrán vizekre vetődve óriási meglepetéssel tapasztalta, hogy az ottani evezős gályákon bizony van konyha, és menet közben is lehet meleg ételt készíteni (a kapitánynak – sült kacsát, a legénységnek – köleskását, az evezős rabszolgáknak, a gályaraboknak meg – ami az élelmiszer-raktár padlóján megmaradt).

Ugyancsak a történelmi időkből öröklődött a hajóorrban levő matrózszállás neve is, amit a magyar tengeri nagyhajókon "foxli"-nak hívtak (aki olvasta a sorozatban már néhányszor emlegetett tengerész-író, Dékány András remek regényeit, annak nyilván ismerős ez a kifejezés). Ennek a szónak semmi köze a foxterrier kutyához, egyszerűen a "fo'c'sle" angol szó magyaros kiejtéséből származik, és a "forecastle" (előkastély, orr-kastély) rövidítése. A régi vitorlás nagyhajókon ugyanis egészen a napóleoni háborúk előtti időkig megmaradt a magas farfelépítmény és az azt ellensúlyozó, valamivel alacsonyabb rövid felépítmény a hajóorrban, amit forecastle-nek hívtak, és a legénység lakta (ellentétben a magas és a tengervíztől jóval védettebb farfelépítménnyel, amelyben a tisztikar lakozott). A tradíció a tengeren igen erős, így a fedélzeti személyzet lakóhelye a hajókon egész a legutóbbi időkig a kényelmetlen, szűk, a hajó bukdácsolásakor gyakran víz alá kerülő és hullámütésektől hangos hajóorrban, a foxliban volt, még a géphajókon is. Manapság ezt a helyet már csak a fedélzetmesteri raktár foglalja el, ahol a hajó felszereléséhez tartozó köteleket, szerszámokat, kenőanyagokat, festékeket stb. tárolják.

Az első rész itt olvasható.A második rész itt olvasható.A harmadik rész itt olvasható.A negyedik rész itt olvasható.Az ötödik rész itt olvasható.A hatodik rész itt olvasható.

Folytatjuk.

Címkék

Dömel Vilmos

Legutóbbi cikkek

Hírlevél feliratkozás