Vitorlás szakkifejezések (8. rész)

2021.07.30. - Érdekességek
Vitorlás szakkifejezések  (8. rész)

Dömel Vilmos hajótervező mérnök cikksorozata

Legutóbb a hajó belső tereinek megnevezéséről esett szó, most vegyük szemügyre a hajótest formáját, mert néhány ezzel kapcsolatos kifejezés szintén figyelmet érdemel.

A legelső dolog, amit a hajótest szemrevételezésekor mindenki észrevesz, a hajóoldal hosszában húzódó törésvonalak sora – vagy ezek hiánya. A kerek bordaformájú, hagyományos palánkos építésű fahajóknál, ha a palánkokat élükkel egymás mellé illesztve fektették a bordákra (úgynevezett karwel-palánkolást alkalmaztak), a hajótest külseje teljesen sima lett, ugyanúgy, mint a formára rétegelt falemez-csíkokból, vagy az üvegszál-, kevlár- vagy szénszál erősítésű poliészter- vagy epoxigyantából készült domború hajótestek esetén. Az ilyen hajótestekre törésvonalak vagy élek csak dekorációs vagy helyi szilárdság-növelő céllal kerültek; ennek legjobb példája a dunai evezős kielbootoknál, a faépítésű balatoni evezős csónakoknál és a skandináv Folkboat osztályhoz tartozó vitorlásoknál alkalmazott, éleikkel zsindelyszerűen egymásra fekvő palánkok sora (az úgynevezett klinker-palánkolás), vagy ennek a műanyag hajótesteken kivitelezett utánzata. A hajótest mindeközben kerek jellegű (németül Rundspant, angolul round-bilge) maradt.

Egészen másként festenek a széles palánkokból, rétegelt falemezből vagy fémlemezekből domborítás nélkül készült hajótestek, amelyeken a bordákra hajlított széles palánkok vagy lemezek találkozó éleinél oldalanként egy vagy több hosszanti törésvonal (németül Kimm, angolul chine) alakul ki. A német kifejezés érthetően a Kimme (szél, perem) szóból származik, az angol "chine"  szó azonban magyarázatra szorul. Ez a szó gerincet (az állatok gerincét vagy hegygerincet) jelent, de a hajókon a gerinc angol neve keel (németül Kiel). Ha úgy érezzük, hogy a "chine"  kifejezésnek inkább Kínához van köze, nem tévedünk.

Európában az ókor óta legnagyobbrészt kerek bordaformájú hajókat építettek, amelyek közül a kisebbeket a gerincükön, a nagyobbakat a hajótesthez illeszkedő, zsírozott síneken csúszó szánkókon csúsztatva bocsátottak vízre. Ezt a módszert a távol-keleti népek (kínaiak, koreaiak, japánok) csak az első európai felfedezők (a portugálok) megérkezése után ismerték meg, addig a hajóikat (a szampanokat, kungaszokat, kavaszakikat, de még a nagyobb méretű dzsunkákat is) hengeres fa görgőkön bocsátották vízre. A görgős vízre bocsátás széles, lapos hajófeneket követelt, ami a függőlegeshez közeli hajóoldalhoz élben csatlakozva megteremtette a távol-keleti hajók európai szemnek kicsit furcsa "láda"-formáját. Ezt a formát a kínaiakkal kapcsolatba hozva ekkor kezdték "chine"-nak nevezni. Ha csak egy ilyen törésvonal húzódott a hajófenék és hajóoldal között, "hard-chine" volt a neve, a több törésvonalú, a kerek formát jobban megközelítő hajótest-formáé pedig "multi-chine". Később a "sharpie" (éles) szót, Amerikában pedig a "skipjack" kifejezést alkalmazták a hasonló hajótestformára.

Mivel zátonyra sodródáskor a belvizek part felé emelkedő medrével a hajófenék leginkább a szélső, a hajóoldalhoz csatlakozó részén találkozott, az ottani palánksort a magyar hajósnyelv medersornak, az ott esetleg húzódó hosszanti élt (törésvonalat) pedig medersori élnek keresztelte el.  Említésre érdemes, hogy a fedélzet melletti, legfelső palánksort (amelyet igen gondosan kellett illeszteni és ezért mindig a mester rakta fel) mestersornak, a gerinchez legközelebbi palánksort gerincsornak hívták, a fedélzet szélső palánksorának neve pedig koszorúsor volt, mert ez úgy vette körbe a fedélzetet, mint a lányok fejét a koszorú. A "medersor" kifejezést idővel a nem palánkos építésű hajókon is alkalmazni kezdték a hajófenék és hajóoldal találkozó részére, akár éles volt, akár lekerekített. Az ezen a környéken elhelyezett kettős (iker) tőkesúly német neve Kimm-kiel (angolul bilge-keel). Ez a kettős tőkesúly rendkívül népszerű a nagy apály-dagály szintkülönbséggel sújtott angol és francia vizeken, mert az apálykor a kettős tőkesúlyra "leülő" hajó nem dől oldalra (mint a középtőkesúllyal felszerelt hajók) és így a dagálykor emelkedő vízszint nem áraszthatja el, csak felemeli. Ilyen ikertőkesúlyos volt a Balatonfüredi Hajógyárban a múlt század hatvanas éveiben nagy sorozatban épített kétkimmes "Magyar 7" (M7) típusú hajó, amelyből 500 (egyes források szerint 600) darab épült belga, francia és angol megrendelőknek; a hajó Franciaországban közismert típusneve Dauphin (delfin) volt, nagyvitorláján egy stilizált delfin képével (nem tévesztendő össze az eredetileg is francia Belouga hajóosztállyal, amelynek vitorlajele a fehér delfin, azaz beluga stilizált képét ábrázolja). Az M7 továbbfejlesztett, Star-kieles változatát később itthon is Delfin néven forgalmazták, ebből aztán született néhány kalamajka, kiváltképp azután, hogy az eredetileg uszonyos Belugák közül egyet-kettőt szintén a kiöregedett csillaghajókról levett tőkesúllyal szereltek fel. Az M7 típusba tartozó néhány "öregfiút" még ma is látni a Balatonon – meglepően strapabírók, amit a Light Craft angol szaklap 1965 novemberében készült teszt-beszámolója sem mulasztott el kellőképpen hangsúlyozni.

Az első rész itt olvasható.A második rész itt olvasható.A harmadik rész itt olvasható.A negyedik rész itt olvasható.Az ötödik rész itt olvasható.A hatodik rész itt olvasható. | A hetedik rész itt olvasható.

Vége.

Címkék

Dömel Vilmos

Legutóbbi cikkek

Hírlevél feliratkozás